dijous, 6 de març del 2008

Vull volar amunt




Ben bé, quan parlem d' aeroports de què estem parlant?

No fa gaires dies vaig poder assisitir a una conferència el ponent de la qual va ser en Ramon Tremosa. Potser molts de vosaltres no el coneixeu i d'altres hi esteu molt familiaritzats, és catedràtic de la UB de teoria economica i autor de varis llibres, l' últim dels quals és Catalunya serà logística o no serà. El cas és que en els temps que corren, sentir en directe una veu tan reconeguda no és pas exercici fàcil.

Així, en un acte pedagògic i, cal dir-ho, pragmàtic com el qui més, ens va delaitar amb una llarga llista d' arguments del per què els aeroports, no només el de Barcelona, sinó també els de Girona, Reus i Sabadell han de tenir un paper destacat, rellevant diria jo, en el desenvolupament del principat i en la competitivitat del País.

Quan algú té l'osadia d'escoltar-me, sempre dic que els polítics no fan accions només per comprar vots amb el menys cost possible, no!.

En el debat estatutari, el del aprovaré el estatuto que apruebe el Parlament , no és baladí, és molt més del que molts de nosaltres pensem. El contingut que es va negociar entre els diferents grups parlamentaris del Parlament de Catalunya va incloure entre moltes altres coses necessàries, la transfrerència del sistema aeroportuari a la Generalitat de Catalunya. Molts es deurein pensar, i ara aquests polítics per què volen gestionar els aeroports ?.

La resposta és molt simple. Perquè hi ha molt en joc.


Algú s'ha preguntat quin és l'impacte econòmic que genera la fira de Barcelona ?

Sabeu quin impacte té per l'economia catalana tenir el port de Barcelona com a líder indiscutible del Mediterrani en turisme de creuers?

Quants llocs de treball en depenen de tenir unes connexions directes arreu dels continents?

Algú em sap dir, a part de la comoditat de tenir un aeroport pròxim que et porti a destí, l'impacte econòmic que té per a les nostres empreses alhora de fer negocis - per exemple, anar a visitar clients - ?.

Penseu que el trànsit a l'aeroport del Prat és 50 % negocis, 50% oci.

Algú em pot dir quin impacte té per a la logística tenir un aeroport i un port com el de Barcelona ben comunicats?

Sabeu quantes families en viuen directement d'aquest negoci de la logística?


Totes aquestes respostes a Madrid, seu de totes les empreses que gestionen aquest negoci, les saben molt bé.

Mira si ho saben bé els senyors funcionaris d' AENA, el ens gestor de tots els aeroports de l'Estat Esapnyol, que durant el període 1992- 2004 ha invertit a Barajas el 57,8% de la seva inversió total, quan el volum de trànsit de Barajas és del 22,2% del total Estatal. I Barcelona?
Els funcionaris de Madrid, ho saben tan bé, tenen tan ben calculat el impacte econòmic que suposa tenir un aeroport com el de Barajas en la Comunitat de Madrid, que calculen que aquest serà en pocs anys el 10% del PIB de la comunitat! Ara enteneu perquè Iberia, l' aerolínia de Bandera, està replegant els seus vols de Barcelona i els centralitza a Madrid-Barajas?

Ho heu llegit bé, un 10% de tota la riquesa generada a la comunitat de Madrid. Les dades parlen soles. Mira si ho saben bé que els d'AENA - ens gestor depenent del Ministerio de Fomento- no publiquen les dades auditades de beneficis i pèrdues dels aeroports que gestiona, és a dir, tots els aeroports de l'Estat. No fos cas que es publiqués que l'aeroport del Prat té aproximadament, segons alguns analistes reputats, uns 100 M€ de beneficis. Atenció, només d'aeroport del Prat! Girona-Costa Brava i Reus a part!

Us imagieu que tots aquests diners els reinvertissim en la xarxa dels aeroports catalans. Parlem de 16.000.000.000 Milions de les antigues pessetes.

Hi ha molt en joc i cal que entre tots posem el nostre gra de sorra per tal de poder volar amunt.